En månads tystnad kan brytas med en bildbomb, antar jag

Vad hände med bloggandet? Mer än en månad har gått utan ett enda pip från mig, utan några rader då och då om hur livet ter sig och hur hjärtat bränns och känns.

Kanske är det för att det inte bränner mer.
Kanske är det för att inget sliter tag i mig passionerat längre, att allt bara är lugnt och stabilt och inte längre ett krig av stridande känslor som forsar fram.
Kanske är det för att orden sakta dör ut precis som de aldrig borde få.

I maj var jag i Göteborg och hälsade på släkt och vänner, promenerade runt i staden och förälskade mig i hela stämningen. Insikten om att jo, det är nog hit jag vill. Stockholm är vackert ibland, men det är en hatkärlek vi delar. Vissa partier är så sköna och fagra, andra vadar i smuts och äckel. Människorna rör sig som en grå massa ibland, framstår som fjärilar andra gånger. Jag sitter som en liten mus i ett hörn och ser på, utan att veta vart jag ska vända mig eller vem jag ska bli. Maj forsade vidare, och jag satt med min vän och drack öl vid vattnet eller låg i gräset under solens strålar eller satt med katten i morgontimmarna och drack kaffe.

 

img_0008-1 img_0008-1 img_0008-1

 

Majs sista dagar kom och jag åkte med klassen till England. Först upp till norra delen av landet, en liten by vid namn Ambleside. Pittoreska små stenhus, rullande kullar, solnedgångar och sjöar kombinerades till en miljö som var så avstressande efter ett par månaders drunknande i uppsatser att man aldrig ville vakna upp från drömmen. Sedan kom vi till Londons larm och blev brutalt uppväckta in i smutsen, men det var fint ändå trots trängseln vid drottningens jubileum.

img_0008-1 img_0008-1 img_0008-1 img_0008-1 img_0008-1


Vi återvände till en skola där allt arbete var färdigt, och jag kunde i princip vara i skolan i ungefär fem minuter för att ha betygssamtal innan jag kunde sätta mig vid vägkanten med en bok. Eftermiddagarna ägnades åt picknick med vänner och gos med min katt och kompisens valp i väntan på avslutningen.

img_0008-1 img_0008-1 img_0008-1 img_0008-1

 

Sedan kom skolavslutningen. Prestationsprinsessan i mig ville bara gråta stora lyckotårar när jag fick ett diplom för utmärkta resultat i engelska och moderna språk samt kom tvåa i skolans essätävling med en uppsats jag skrev om olycklig kärlek. Den essän var något jag trodde var något av det sämsta jag skrivit, kände det som att jag bara sprang in i en vägg gång på gång utan att komma någonstans, men uppenbarligen fungerade det och gav mig 1500 kronor i stipendium. Mina betyg har blivit mycket bättre det här året jämfört med förra, som var ett jobbigt år studiemässigt och gav mig alldeles för många VG:n för min smak, men i år har jag hittalls bara fått det i Företagsekonomi A samt riskerar att få det i Svenska B, men med endast MVG:n i övrigt är jag stolt och glad över att slitet gav mig någonting. Dagen efter avslutningen packade jag och Kattis ihop oss på ett tåg och reste iväg till Småland för ett par dagars festivalande i Hultsfred.

Det var något av det mest underbara jag gjort. Att få stå där i trans till The XX, att få röja galet tills dammen yrde in i varenda öppning på kroppen till Kasabian, att få hoppa i extas till M83, stå vidögt förtrollad till Au Palais, flyta med i strömmen till Bear In Heaven. Öl från morgon till natt, mängder av musik och tältgos i massor. Det var bäst och jag längtar tillbaka något fruktansvärt.

Klockan sju på måndag morgon efter festivalens slut infann jag mig på jobbet på landstinget, förkyld efter kylan i tältet och trött efter ölen, men jobbet är så givande att det inte gör något. Midsommar kom och gick utan att vara särskilt speciellt, i och med att jag jobbade på midsommarafton och hela familjen åkte iväg ut till skärgården och lämnade mig och min syster kvar i en spöktyst förort. Vi satte oss vid vattnet och åt smålandsrullar samtidigt som jag flätade in blommor i hennes hår, promenerade lite innan vi gick hem och dog chokladdöden framför en film. Sedan var det bara att fortsätta jobba, och idag har jag min första helt lediga dag på en vecka. Känslan att kunna ligga kvar i sängen och inte behöva kliva upp halv sex var magisk på något sätt.

img_0008-1 img_0008-1

En alldeles för lång bildbomb efter en månads tystnad, ursäkta mig, förlåt. Jag hoppas att ni står ut om ni nu alls lyckas hitta hit efter tystnaden. Alla bilder kommer från min instagram, där jag heter moamarie om ni nu skulle känna för att följa.

Nu ska det bli bättring och bot, det lovar jag. Nu ska jag göra mig i ordning, sedan åka in till staden och köpa en vinylspelare som jag suktat efter i månader och möjligen ett par klädesplagg på det.

Kommentarer
Postat av: Bella

sv: Tycker jag absolut att du ska göra! :) Din blogg är verkligen underbar, vackra ord och bilder. Kan inte bli annat än bra!

2012-06-26 @ 20:33:29
URL: http://bellalinderoth.blogg.se/
Postat av: Malin Aurora

Åh så vackra bilder!

Svar: Tack så mycket!
▲ drömmandet ▲

2012-08-20 @ 11:21:45
URL: http://vildblommor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0